Liesklachten bij sporters

Liesklachten is een veel voorkomende blessure bij sporters waarvan de oorzaak en dus ook de behandeling lang niet altijd duidelijk is.
Uit een onlangs gepubliceerd artikel bleek dat het stellen van een juiste diagnose nog niet zo eenvoudig is.
Twee sporters met liesklachten werden naar 23 specialisten op het gebied van liespijn gestuurd. Bij de eerste sporter werden 18 verschillende benamingen gebruikt voor zijn klachten, bij de tweede sporter zelfs 22 .
Kortom, het is niet altijd even duidelijk waar het probleem vandaan komt.

Het lichamelijk onderzoek in combinatie met de ontstaansgeschiedenis van de liesklacht is belangrijk voor het stellen van de juiste diagnose.
Beeldvorming als echo, röntgen en MRI is niet zozeer van belang om de diagnose te bevestigen, maar meer om andere ernstige aandoeningen uit te sluiten.

Uit onderzoek blijkt dat de meest voorkomende liesklacht wordt veroorzaakt door een aangedane spier aan de binnenzijde van je bovenbeen; de adductor longus (61% van de gevallen).
Bij 44% van alle liesklachten waren er meerdere oorzaken van de klacht gevonden.
Naast de bovengenoemde spier, kan ook de iliopsoas (heupbuiger, voorzijde bovenbeen) meedoen.
Daarnaast kunnen het lieskanaal, het heupgewricht, het bekken (schaambeen) en de onderrug een rol spelen in het ontstaan van liesklachten.
Al deze onderdelen zullen dus bij liesklachten onderzocht moeten worden.

Momenteel wordt gebruik gemaakt van de volgende onderverdeling:

  • Adductor gerelateerde liespijn :
    • Pijnlijke weerstandstesten adductoren
    • Pijnlijke pees bij aanraking
  • Iliopsoas gerelateerde liespijn:
    • Pijnlijke weerstandstest heupbuiging
    • Pijnlijke rektest heupstrekking
  • Lieskanaal gerelateerde liespijn:
    • Pijn lieskanaal (geen liesbreuk!)
    • Toename pijn bij aanspannen buikspieren hoesten/niezen
  • Schaambeen gerelateerde liespijn:
    • Lokale drukpijn op schaambeen
    • Geen pijnlijke weerstandstests

Combinaties van bovenstaande onderverdeling is ook mogelijk.

Wanneer de liesklacht spiergerelateerd is, kan relatieve rust soms al voldoende zijn de spier te laten herstellen. Bouw de spierkracht vervolgens weer geleidelijk op om weer op volledige kracht te komen.

Lukt het niet om de klacht onder controle te krijgen of heeft u andere vragen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.

 

 

 

Bron: Aspetar Sports Medical Journal Volume 8 September 2019. Approaching groin pain in athletes   272 – 279