Hardlopen: Haklanding of voorvoetlanding?

Bij hardlopen komen veel verschillende blessures voor. Vaak zijn ze gecompliceerd en van meerdere factoren afhankelijk. De biomechanica van het hardlopen lijkt een rol te spelen in de oorzaak van hardloop gerelateerde blessures. Kan het veranderen van de hardlooptechniek een bijdrage leveren aan het voorkomen en managen van blessures?

Hardlopen

Type landing

Het overgrote deel van de hardlopers loopt met een haklanding. Voorheen werd de haklanding gezien als een risico voor het ontwikkelen van blessures. Switchen van een haklanding naar een midden -of voorvoetlanding zou klachten verminderen bij hardlopers met knieklachten of scheenbeenklachten. Door deze gedachte zijn veel hardlopers geadviseerd om het hardlooppatroon aan te passen om blessures te voorkomen. Mede doordat vele hardlopers die actief zijn in de top een midden -of voorvoetlanding hanteren, werd deze techniek geassocieerd met betere prestaties.

Risico’s

Echter, wanneer je wisselt van een haklanding naar een midden -of voorvoetlanding zullen er biomechanisch gezien grote veranderingen optreden. Hoewel de belasting op de knie kleiner wordt, zullen de spieren in de voet, enkel en het onderbeen een veel hogere belasting te verwerken krijgen. Hierdoor wordt de hardloper blootgesteld aan nieuwe risico’s wanneer het niet op een juiste manier wordt opgebouwd.

Wat zegt de wetenschap?

In een onderzoeksrapport waarin 53 verschillende onderzoeken over haklanding en midden -of voorvoetlanding zijn vergeleken, kwam naar voren dat er geen verschillen zijn bij het ontwikkelen ofwel voorkomen van hardloopblessures. Kortom, of je nu met een haklanding loopt of met een voorvoetlanding, de kans op blessures is net zo groot (of klein).

Het advies is dan ook als volgt; Hardlooptechniek veranderen is niet aan te raden bij een niet-geblesseerde hardloper.

Wat kun je zelf doen?

Er zijn ook andere manieren op hardloopprestaties te verbeteren en blessures te voorkomen. Zo kun je bijvoorbeeld hardlopen met een kortere paslengte of krachttraining toevoegen aan je trainingsprogramma.

Wanneer je toch overweegt om van een haklanding naar een midden -of voorvoetlanding te switchen, doe dit dan op een verantwoorde manier. Lees je goed in over de techniek en oefen het eerst op korte stukken.

Wil je adviezen over het verbeteren van je hardloopprestaties, het voorkomen van blessures of een hardloopanalyse doen, dan kan je contact  opnemen met onze gespecialiseerde sportfysiotherapeut!